Pokud se vám po kliknutí na tlačítko "Do obchodu" nezobrazí stránka knihy ve vybraném e-shopu, je třeba vypnout AdBlock ve vašem prohlížeči pro naši stránku.
Návod na vypnutí je například na adrese https://o.seznam.cz/jak-vypnout-adblock/#1.
Historie počítačových her v Československu 80. let byla donedávna
považována za pouhou poznámku na okraj velkých dějin tohoto média,
které se odehrávaly v USA a v Japonsku. Kniha Jak obehrát železnou
oponu však ukazuje, že u nás za normalizace vznikla jedinečná herní
scéna, jejíž analýza může obohatit studium počítačových her i
populární kultury. Místní programátoři totiž patřili k prvním na
světě, kdo hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k
politickému aktivismu. Kniha Jaroslava Švelcha, původně vydaná na
sklonku roku 2018 u MIT Press, je postavena na více než čtyřiceti
rozhovorech a studiu archivního materiálu, a to včetně dochovaných
her. Na příbězích místních amatérských programátorů mapuje počátky
hraní a tvorby her pro osmibitové mikropočítače na československém
území. Vychází při tom z přesvědčení, že počítačoví amatéři jsou
prototypickým příkladem aktivního publika a svébytnou fanouškovskou
komunitou. Jedná se tedy o práci, jež kombinuje prvky
historiografie s kulturálními a mediálními studii. První část knihy
se zabývá obecně kontextem počítačového hobby. Sleduje marné pokusy
o výrobu domácích modelů mikropočítačů a debaty o (ne)dostupnosti
počítačové techniky. Přináší příběhy vytrvalých nadšenců, kteří své
počítače dováželi či pašovali ze Západu a ukazuje, jakým způsobem
tyto západní stroje zapadly do československých domácností. Kniha
rovněž popisuje způsoby, jimiž lokální komunity využívaly
existujících infrastruktur organizací, jako byly Svazarm nebo
Pionýr, a pátrá po cestách, jimiž se západní software dostával k
místním uživatelům. Závěrečné dvě kapitoly pak dokumentují domácí
herní tvorbu, jež kreativně přetvářela západní vzory a postupně se
posouvala k osobité původní tvorbě. Kniha například podrobně
analyzuje hru Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v
Praze 16. 1. 1989, v níž ikonický západní hrdina bojuje proti
příslušníkům Veřejné bezpečnosti a Lidových milic během Palachova
týdne. Ukazuje, že českoslovenští amatéři patřili k prvním herním
tvůrcům, kteří považovali hry za flexibilní vyjadřovací prostředek
schopný zpracovávat celou šíři témat a postojů.
Vývoj ceny
Aktuální Ø cena knihy Jak obehrát železnou oponu - Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu je 378 Kč
Stále hledáte nějaké knihy on-line
a už Vás nebaví procházet všechny e-shopy?
Najděte všechny knihy, které si chcete koupit. Přidejte si je do košíku a nechte nás, abychom porovnali ceny a dostupnost e-shopů s knihami a zobrazili Vám ty nejvýhodnější nabídky!
Pak již stačí jen přejít do vybraného e-shopu a knihy si objednat...